Sinds 2008 is het ARTWARE onderzoek vooral gericht geweest op het samenvallen van de artistieke praktijk met de educatieve ruimte. Anders gezegd: er wordt gezocht naar een manier waarop atelier, tentoonstellingsruimte en klaslokaal in elkaar op kunnen gaan. Tevens wordt onderzocht welke consequentie dat heeft voor de relatie kunstenaar-docent-student. ARTWARE reisde voor dit onderzoek o.a. naar Los Angeles en Rome waar contacten werden gelegd met onafhankelijke personen i.v.m. de innovatie van het kunstonderwijs: Thomas Lawson, opleidingscoördinator Fine Arts bij het California Institute of the Arts (CalArts); Piero Golia, co-founder van de Mountain School of Arts (MSA^) in Los Angeles; John Baldessari, nestor van CalArts en Michelangelo Pistoletto, oprichter van Cittadellarte in Biella.
Het onderzoek resulteerde in de Open Source Urban Campus in Kerkrade Bleijerheide en van 2009 tot 2013 werd het onderzoek verder uitgewerkt binnen het lectoraat Autonomie & Openbaarheid in de Kunsten van Zuyd Hogeschool.
In de publicatie “See What Happens” wordt stilgestaan bij de vraag wat er gebeurt wanneer gereguleerde condities wegvallen en kunstenaars, studenten en docenten worden uitgedaagd ‘from scratch’ unieke, tijdelijke posities in te nemen om vervolgens met elkaar op zoek te gaan naar de gedeelde belangen in situaties waarin niet alles in een keer duidelijk is.
Het onderzoek naar Theorie als Praktijk (TaP) brengt de kunsttheorie en de kunstenaarspraktijk in één onderwijsmethode samen.
Het meest recente onderzoek naar Kunst en Humanistiek vond van 2020 en 2023 plaats in het 15e eeuwse klooster Hoogcruts en richtte zich op het maken en ervaren van kunst als typisch menselijke eigenschap waarmee mensen zich uiteen zetten in en met een complexe wereld. In het voorjaar van 2023 werd een start gemaakt met het onderzoek-atelier Kunst & Architectuur dat zich vooral zal richten op de meerwaarde van gemeenplaatsen in de stedelijke ruimte.