
Het onderzoek-atelier Kunst & Humanistiek van ARTWARE gedraagt zich als een soort residency en richt zich op verschillende contexten van overdracht waarbinnen “het mens-zijn in de wereld” de reflectie op kunst(productie) bepaalt. Verschillende workshops, events en talks stellen de deelnemers in staat een eigen onderzoeksvoorstel binnen de context van het thema kunst en humanistiek aan de orde te stellen. Het onderzoek-atelier wordt afgesloten met een gezamenlijk project.
Er wordt regelmatig samengewerkt met studenten van het Maastricht Institute of Arts. In 2021 waren dat acht bachelorstudenten van de opleiding Autonome Beeldende Kunst en twee externen (contractstudenten). In 2022 namen drie bachelor studenten en twee contractstudenten aan het programma deel. Verschillende (gast)docenten gaven workshops over uiteenlopende onderwerpen als arduino-technologie, de dood van een oerbos, nalatenschappen, het werk Hannah Arendt en Merleau-Ponty, grensverkenningen, de psycho-emotionele werking van akoestiek op de beleving van ruimte (klankworkshop), I Tjing en het fenomeen van de lege verzameling (performance-workshop), de mythe van professionalisering, het rondhangen als culturele positie, de sociale functie van het museum, het belang van samenwerking en het spelen met het innemen van flexibele posities.
De getoonde foto’s geven situaties weer van de arduino-workshop van Christy Westhovens, de lezing van Eline Kersten, het debat over het werk van Hannah Arendt, de klankworkshop van Paul Devens en de performance-workshop van Karin Peulen.






Het eindproject bestond zowel in 2021 als in 2022 uit de realisatie van een gezamenlijke kunstenaars-uitgave. Geheel in de traditie van het kloosterleven kwam in eerste instantie een beperkte oplage (private press) een boek tot stand waarin de deelnemers de relatie tot de specifieke omgeving, elkaar en de artistieke praktijk in tekst en beeld hebben vormgegeven. De indeling van het boek is door de afzonderlijke deelnemers opgebouwd als een soort rondgang door de verschillende ruimtes van het kloostergebouw waar ieder op eigen wijze op heeft gereageerd. De manier waarop de verschillende bijdragen met elkaar in dialoog gaan doet enerzijds een totaalbeeld ontstaan van een collectieve ervaring, anderzijds is het een oefening om flexibel om te gaan met de vraag hoe om te gaan met – al dan niet de afbakening van – een persoonlijk territorium. De foto’s tonen werk van Kai Tiedke, Caroline Sarneel en Zoë Vlijm. Andere deelnemers waren Sanne Vrijman, Niekeline der Kinderen, Jules Coumans, Lizzie Veldkamp, Valerie Kroeg, Stan Weessies en Evelien Joosten (kijk voor meer resultaten bij artware.pbk > beeldende kunst > artware event #5)
“Al zoekende naar bestemming werd het gebouw een belichaming van samenkomst en dialoog. Binnen de antropologie is liminaliteit een concept dat de tussenpositie en onduidelijke status van mensen, groepen of plekken die een overgang van de ene naar de volgende levensfase aanduidt. Deze overgang maakt dat iemand wordt losgebroken van de oude identiteit maar de volgende nog niet bereikt heeft. Hierin wordt een situatie gecreëerd waarin de bestaande structuur voor even geen betekenis meer heeft”
(citaat uit tekstbijdrage van Lizzie Veldkamp, deelnemer 2021)

De tweede editie van het onderzoek-atelier Kunst & Humanistiek i.s.m. het Maastricht Institute of Art vond plaats van februari tot en met juni 2022. De vaste begeleiders waren Paul Devens (beeldend kunstenaar | docent Maastricht Institute of Arts), Erik J de Jong en Helma Dabekaussen (stagiaire Katholieke Universiteit Leuven).
Net als tijdens de eerste editie waren Eline Kersten, Julie Fassbender en Christy Westhovens te gast om workshops te verzorgen. Karin Peulen (beeldend kunstenaar | docent PXL/MAD-faculty Hasselt) was te gast met haar studenten voor een workshop n.a.v. de I Tjing (foto). Tijdens een tabletalk over Hannah Arendt ging het gezelschap van deelnemers in gesprek met Floris Postmes. Floris is smid en een van de vaste gebruikers van Hoogcruts. Hij bouwde een tiny-house in de kloostertuin en ontwikkelt plannen voor een kleine nederzetting van tiny-houses die kunnen gaan dienen als residencies.
Het onderzoek-atelier voorzag net als in 2021 in een breed programma van lezingen, workshops, werkgesprekken en excursies. Carmen Schuhmann (Universiteit voor Humanistiek Utrecht) , Luca Soudant en Charlotte Koenen gaven lezingen en Karin van Pinxteren, Lene ter Haar (cultureel attaché Nederlands Consulaat in Duitsland) en Paolo Martina (directeur museum Bommel van Dam Venlo) kwamen naar Hoogcruts i.v.m. werkgesprekken over kunst en publiek. Theatermaker en videokunstenaar Peter Misotten (lector Technology Driven Art | Zuyd Hogeschool) ging het gesprek aan over spiritualiteit en technologie en beeldend kunstenaar Antoine Berghs ging inhoudelijk in op zijn expositie in het Bonnefantenmuseum. Er werden excursies ondernomen naar Odapark in Venray (Charlotte Koenen), het Bonnefantenmuseum (Paul Devens), een paardenwei (Helma Dabekaussen), het klooster van Mamelis, De Meldkamer in Maastricht (Pleun Moons), PXL/MAD-faculty (Karin Peulen) en het ECI Roermond (Marijke Hoedemakers).









Van het tweede project werd een gezamenlijke publicatie gerealiseerd in de vorm van een magazine. Het is een visualisatie van hoe verschillende belevingswerelden over elkaar heen zijn komen te liggen, in elkaar grijpen en soms ook tegen elkaar aan schuren. Flarden tekst grijpen terug op een belangrijk thema tijdens de gesprekken: het ‘rondhangen als culturele positie’ (kijk voor meer resultaten bij artware.pbk > beeldende kunst > artware event #12).
