
2010
In het voorjaar van 2010 reisde ARTWARE in verband met een onderzoek naar innovatieve processen in het hedendaagse kunstonderwijs naar Los Angeles. Het doel was om door middel van een fotografisch beeldverslag en een reeks interviews materiaal te verzamelen in verband met de schijnbare tegenstelling tussen officieel en niet-officieel en tussen organisatie en improvisatie.
Deze tegenstellingen kwamen enerzijds tot uiting tijdens de bezoeken aan het vermaarde California Institute of Arts (CalArts) en de Mountain School of Arts (MSA^).
Anderzijds leverde onze voettocht langs de Los Angeles River, die zich uitstrekt over een lengte van ongeveer tachtig kilometer, fotomateriaal op dat een metaforische rol zou gaan spelen voor het onderzoek.
Het Los Angeles Metropolitain Area strekt zich uit over moerassen, zoutvlakten en woestijnen en het werd veelvuldig geteisterd door aardbevingen en overstromingen van de Los Angeles River.

De stad kenmerkt zich vooral door mensen die voortdurend op weg zijn naar iets, ze zijn eigenlijk nergens. Voortdurende improvisatie, verplaatsing en flexibiliteit zijn overal zichtbaar doordat de Angelino’s onophoudelijk posities claimen buiten de bestaande infrastructuur door geïmproviseerde community gardens, markten, eetgelegenheden en scholen te laten ontstaan die van niemand zijn en tegelijkertijd van iedereen…*
Los Angeles River vormt een metafoor voor dit gedrag. Rotszwaluwen nestelen in de betonconstructies van de vele bruggen, terwijl typische woestijndieren als schorpioenen, slangen en hagedissen er naast strandvogels als scholeksters, steltlopers, pelikanen, plevieren, blauwe en witte reigers, flamingo’s en aalscholvers voorkomen.


En naast alle dieren en planten claimen graffitikunstenaars, fietsers, kajakvaarders, joggers en filmregisseurs het gebied als hun habitat. Bij laag water nemen autocoureurs bezit van The River om die te transformeren tot een ideaal racecircuit.
Kortom: in Los Angeles lijkt het niet te gaan om de succesvolle aanpassing van individuen aan een omgeving (survivle of the fittest), maar gaat het eerder om steeds wisselende groepen van individuen die via de kracht van improvisatie zoeken naar mogelijkheden om nieuwe omgevingen te creeren.
Foto’s uit deze serie werden eerder gepubliceerd in de uitgave “See What Happens” (2011).


