
Tijdens ARTWARE EVENT #9 was Tineke Kambier te gast. Deze 9e editie vond niet plaats op een zondag maar op aswoensdag en werd daardoor bij wijze van uitzondering gekoppeld aan de kerkelijke agenda. Tijdens deze mooie, verstilde event bleek dat het begin van de vastentijd nog door veel mensen wordt gekoesterd met mooie gesprekken als gevolg.

Tineke Kambier – Aswoensdag 2 maart 2022
In het fotografisch oeuvre van Tineke Kambier (Maastricht, 1960) komen geen mensen voor.
Haar fotografisch werk heeft een uitgesproken abstract karakter waarin dingen de plaats van mensen hebben ingenomen.
Het werk dat Tineke Kambier in Hoogcruts toonde was daar in zekere zin een uitzondering op. Het werk was een site specific ingreep en was daarnaast gekoppeld aan een specifiek moment: aswoensdag.

De installatie verdeelde zich door het hele kloostergebouw en bestond uit een tafel met een object op de begane grond, twee foto’s, een videowerk op de eerste verdieping en audio.
De audio bestond uit klassieke muziek en de neuriënde stem van een oude vrouw.
Op de video zien we de oude vrouw aan tafel zitten. Ze is jarig, getuige de gouden ballonnen op de achtergrond in de vorm van een 9 en een 0. De oude vrouw zingt terwijl ze een doosje poetst. Het verhaal is dat de oude vrouw het doosje haar hele leven met zich heeft meegedragen als een vastenblikje. Het was bedoeld om tijdens de vastentijd snoepjes en geld in te bewaren dat je tijdens de vastentijd als jong kind ten deel viel. Ze heeft het doosje haar hele leven bij zich gedragen en ze poetste het ieder jaar bij aanvang van de vastentijd.

Het doosje was niet alleen in het videowerk zichtbaar in de handen van de oude vrouw maar ook op de foto’s. Daarnaast was het daadwerkelijk aanwezig in de refter op de begane grond. De oude vrouw was weg, het doosje was er nog. Door deze conceptuele gelaagdheid in de installatie werd het mogelijk om te reflecteren op aan- en afwezigheid, herinnering en dood en ontstond de associatie met de aanwezigheid van relieken in kloosterkerken.